Petr Košek: Rampa v uranových dolech

Nedělám to často, že bych vydal osobní doporučení nějaké knize, kterou jsme vydali v našem nakladatelství, ale v tomto případě udělám rád výjimku. Je pravda, že kniha "Rampa v uranových dolech" svým názvem může svádět k dojmu, že půjde o hodně pochmurné čtení. Vždyť uranové doly evokují 50. léta, Příbram, Jáchymov, mukly, heslo "Prací ke svobodě" apod. A slovo "rampa" má konotaci dokonce ještě ponuřejší...

Ale nenechte se zmást: Rampa je přezdívka hlavního hrdiny, který v uranových dolech v oblasti pod Ralskem pracoval v 70. letech jako programátor sálových počítačů (východních klonů mainframů firmy IBM). V knize se nějaká ta programátorská latina skutečně objeví, ale ještě více je v ní vzpomínek na lezení po skalách a horách, protože Rampa je horolezec tělem i duší. Takže se s ním podíváte do Tater, do Rumunska, na Kavkaz i jinam. Hlavně všude možně po okolí Liberce, zejména do Lužických a Jizerských hor, kam Rampa často vyráží za sportem. Ale ze všeho nejvíce je hlavní hrdina magnet na historky všeho druhu. Má totiž zvláštní dar: dokáže všechny životní události brát s nadhledem, humorem a hlavně neochvějným optimismem.

Hlavní důvod, proč bych chtěl knihu doporučit k přečtení, je však to, že autora znám od svých dětských let, taková tři desetiletí. To znamená, že spoustu z těch historek jsem slyšel v ústním podání už před drahnou dobou, a že mi přišly opravdu zábavné, zejména v autorově nezapomenutelném podání, tak jsem si střípky z nich pamatoval až do dnešní doby. Takže když jsem knihu chystal do tisku, smál jsem se na celé kolo, ale také vzpomínal.

Pavel Koudelka, nakladatelství Bor, Liberec

Kde nás najdete

Pražská 14