RECENZE: Klára Aycox - Pech

Plnokrevná detektivka o banalitě zla
Štěpán Kučera

Detektivku Pech debutující Kláry Aycox vydalo brněnské nakladatelství Host, ale anotace na obálce knihy jako by cílila přímo na nás, čtenáře z Liberecka či Jablonecka: „Poručík Pech je dočasně povolán z Prahy do Liberce, kde žije jeho rodina. Nový případ ho zavede mezi členy místní romské komunity a neonacistické buňky. Zdánlivě banální případ záhy nabere nečekaný směr a vyšetřování se přesune ke známé trati tramvaje č. 11, spojující Liberec s Jabloncem. Těla dívek nalezená právě tam vyvolávají řadu otázek...“ Autorka, která sama žije „v půli cesty mezi Libercem a Jabloncem, poblíž trasy známé tramvaje č. 11“, ovšem do zdejšího regionu zasadila jen jednu ze tří próz o poručíku Pechovi, které dohromady tvoří celek knihy – druhý Pechův případ se odehrává v Plzni a třetí v Turnově.

Všechny tyto tři prózy – volně propojené hlavním hrdinou a dalšími postavami – ukazují autorčin modus operandi: děj popsaný nepřímo prostřednictvím „výpovědí“ jednotlivých postav, stopy umně rozeseté v textu, které ovšem někdy nevedou k velkému odhalení à la Agatha Christie, ale spíš k dalším pochybnostem, a taky vrahové s nejistými motivy dosvědčující tvrzení o banalitě zla. A zároveň plnokrevnost stylu, stupňované napětí a obrovský spád.

Prostředí neonacistických buněk či fotbalových chuligánů, v němž se prózy odehrávají, není v současné tuzemské detektivce výjimečné, známe ho i z televizních krimiseriálů, co však z literární prvotiny Kláry Aycox ční nad tradiční žánrovou produkci, je zmíněná živost psaní a hlavně přesvědčivě vykreslené postavy. Zvláště ty ženské, mateřské, často poničené životem, ale neporažené.

Čtenář si musí zvyknout na to, že k němu promlouvají desítky vypravěčů – různého stáří, rozdílných sociálních tříd, muži i ženy –, kteří přitom všichni mluví v podstatě stejnou obecnou češtinou (jen Plzeňáci občas řeknou „copa“ nebo „jakpa“). Ale přistoupit na to vlastně není vůbec těžké, protože je naopak snadné podlehnout autorčinu jinak perfektně vystavěnému literárnímu světu. A poněkud rozporuplný, ambivalentní závěr knihy si mezi čtenáři určitě najde své příznivce i odpůrce, ale i tady je zřejmé, jak Klára Aycox drží svůj literární svět pevně v rukou.

Klára Aycox: Pech (Host, 2021)
psáno pro Světlik; rubrika SVĚTonázory

Kde nás najdete